Фондация за децата в риск по света: Играя, следователно съществувам
Разкази за НПО
За какво се сещате при срещите си с думата „игра“?
Веротяно в съзнанието ви изплува словосъчетанието „детска игра“, с което сме свикнали да описваме занимания, които считаме за елементарни. Или за неговата разновидност „Това не е детска игра“, чрез която подчертаваме, че дадена дейност е по-сериозна и по-сложна от която и да било игра и следователно изисква коренно различен подход.
В действителност обаче играта е най-естественият ни инстинкт и жизненоважен елемент от житейския ни път. Макар и развлекателна по природа, играта също е сериозна дейност. Чрез нея опознаваме себе си и света, чрез нея се учим да общуваме и да уважаваме другите, чрез нея развиваме въображението си, чрез нея завързваме приятелства и пак чрез нея внасяме разнообразие в ежедневието си.
Осъзнавайки фундаменталния принос на играта към развитието на най-малките, Фондация за децата в риск по света (ФДРС) вече повече от десетилетие полага усилия да позволи на деца от уязвими общности в България да упражняват правото си на участие в игри, както и да припомни на възрастните ползите от този естествен за всяко човешко същество процес.
В началото беше играта

След като посещава домове за медико-социални грижи в САЩ и други държави, д-р Джейн Аронсон вижда, че те не предлагат оптимални условия за развитие на деца до тригодишна възраст. Много домове страдат от липсата на специалисти и работещите в тях имат толкова много работа, че трудно могат да обръщат индивидиуално внимание на всяко дете.
Д-р Аронсон, педиатър и специалист по инфекциозни болести и осиновяване, решава, че може да помогне за подобряването на услугите за ранно детско развитие. През 1997 г. тя основава Worldwide Orphans Foundation (WWO) – неправителствена организация, която разработва програми за учене чрез игра и за обучение на специалисти, работещи с деца. Двайсет и три години по-късно фондацията прилага методитака си в САЩ, Виетнам, Етиопия, Хаити и България.
Фондация за децата в риск по света, българската версия на WWO, е създадена през 2009 г. От 2011 г. насам тя прилага на родна земя авторската програма на WWO „Елементът Игра“, която включва два компонента: ранно детско развитие и обучение на възрастни.
Компонентът „Ранно детско развитие“ се състои от три части – „Библиотеки на играчките“, „Музика в действие“ и „Разкажи приказката“, а компонентът „Обучение на възрастни“ е разделен на обучение и подкрепа за родители и обучение и подкрепа за професионалисти.
Както подсказва името на програмата, общият елемент в двете направления е разбирането за играта като най-естествената дейност за всяко дете, чрез която то опознава себе си и света, развива мозъка и мускулатурата си, научава се да общува и се забавлява.

Играта може да се полага на децата по право, но милиони деца по света имат ограничени възможности за игра по различни причини – бедност, болест, неглижиране, войни и други травматични събития. В България хиляди деца не могат да играят на воля с родителите си или с приятели или защото се борят за физическото си оцеляване, или защото страдат от проблеми в семейството, или защото живеят на места без достъп до детски градини, дневни центрове и условия за творчески занимания и спорт.
„Децата буквално разцъфват, когато имат такова сигурно, безопасно място, каквото е пространството за учене по програмата „Елементът Игра“, в което те могат свободно да играят и да общуват с други деца“, казва Росица.
Образователни игри за усмихнати деца и родители
Първата библиотека на играчките в света се появява в САЩ през 1935 г., а в Европа – близо четвърт век по-късно, в Дания. Днес библиотеки на играчките съществуват в цял свят, като варират по големина, начин на работа, персонал и финансиране.
В България първата библиотека на играчките е разкрита по инициатива на ФДРС през 2009 г. в Дома за медико-социални грижи за деца в гр. Дебелец, Община Велико Търново. По-късно библиотеки на играчките се появяват и в други домове за бебета в страната с цел намаляване на негативните последици от озоваването на едно дете в тези институции в първите години от живота му. С библиотеки на играчките се сдобиват и детски градини, читалища, болници и други институции в по-малки и по-големи населени места.
Образователните играчки в библиотеките, обикновено от дърво и в ярки цветове, изобщо не са специални и лесно могат да бъдат намерени в търговската мрежа. Различното е, че децата могат да си играят с тях по интересен и безопасен начин в компанията на родителите си и на други деца под ръководството на специалисти, обучени от ФДРС.
.
Екипът на фондацията е разработил референтни карти за всяка играчка, които описват какви умения развива тя и как може да се ползва. Всяка играчка има десетки приложения и всичко зависи от въображението на възрастния, който напътства децата в играта, казва Росица.
Програмата „Елементът Игра“, която е дело на педиатри, психолози и други специалисти по ранно детско развитие, има за цел да подкрепи децата в петте области на детско развитие – фина и обща моторика, социално-емоционално, познавателно и комуникативно. Тя се основава на концепцията за структурирана игра – децата си играят свободно, но получават подкрепа от обучени възрастни, които следят поведението им и подбират подходящите за тях играчки според възрастта, нуждите, предпочитанията и характера им.
През играта децата се научават да се уважават, да изчакват реда си и да постигат общи цели – например заедно да построят една кула. Когато знаят, че могат да разчитат на помощта на възрастен, те също така придобиват по-голяма увереност, допълва директорката на ФДРС.
Игрите носят знания и положителни емоции и на родителите, които фондацията подкрепя. Много от тях като деца не са имали възможност да си играят на воля, защото животът ги е принудил да пораснат преждевременно, и сега запълват наследената от онзи период липса. Така те разпознават играта като възпитателен и образователен инструмент и правят всичко по силите си да дадат шанс на децата си да се насладят на детство, изпъстрено с игри.
„Детето не може без семейството си, това е най-чудесната за развитие среда, и затова активно включваме родителите в нашите дейности“, обяснява Росица. „Те дори не са наши дейности, те са техни дейности. Семейството участва активно, за да може в дългосрочен план да имаме по-силни, по-здрави и по-жилави общности на местно ниво.“
Ползи черпят и родителите, които имат опит с игрите. Те научават за новостите в областта на ранното детското развитие, произтичащи от развитието на медицината и психологията.
.
Днес разполагаме с изобилие от леснодостъпни ресурси, но те трябва да бъдат пресявани и точно тук на помощ идват специалистите, казва Росица. Общото говорене не върши работа, уточнява тя, тъй като родителите се надяват да получат конкретни съвети и примери, които да им бъдат от полза в отглеждането на собствените им деца.
„Общностите са тези, на които трябва да се вдъхва сила и надежда, защото те могат да си помогнат сами, когато им е дадена първоначална подкрепа“, подчертава Росица.
В процеса на еволюцията си като организация ФДРС си дава сметка, че „Библиотека на играчките“ е ограничаващо понятие. За да надгради върху постигнатото и за да акцентира върху образователния елемент, днес екипът нарича тези места „пространства за учене“. Те са по-гъвкави и практични и могат да бъдат както на открито, така и на закрито.
„В малките населени места е много тъжно понякога, когато виждаш колко са бедни хората“, казва изпълнителната директорка на ФДРС. „От друга страна, тези места ти дават възможност да работиш с тях в много естествена среда. Ние сме имали случаи, в които просто изнасяме одеяло или килим в двора на една къща, децата се събират и там започва да се провежда игровата сесия.“
В условията на пандемията от коронавурис Росица и колегите ѝ пускат и онлайн вариант на „Елементът Игра“ – „Елементът Игра вкъщи“. Създадена по идея на американския логопед и говорен патолог Лоис Кам Хейман, програмата е адаптирана в подкрепа на семействата при грижата за децата в условията на карантина, боледуване и други обстоятелства, които ограничават възможностите за придвижване и живо общуване. С „Елементът Игра вкъщи“ родителите могат да ангажират дъщерите и синовете си по смислен начин чрез игри с вода, пластилин, пясък, карти, рисуване и наука, игри за развитие на фината и общата моторика, приказки, музика и приготвяне на храна.
Заедно днес за устойчиво утре
През последното десетилетие ФДРС е достигнало до хиляди деца в цяла България. Това е възможно благодарение на партньорството на фондацията с над 25 организации, всяка със специфичен опит, подход и ресурси. Сред тях са читалища в села като Давидово, Петревене и Галово, детските градини в селата Вардун и Руец и в град Оряхово, Център за социална рехабилитация и интеграция в Казанлък, Дневен център за деца с увреждания във Велики Преслав, болниците УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“, МБАЛ-Търговище и УМБАЛ „Канев“ – Русе и фондации като „Карин дом“, „Здраве и социално развитие“ („Хесед“) и „Сийдър“.
„Ние вярваме, че сътрудничеството между различни организации е начин за осигуряване на устойчивост“, казва Росица. „Когато има много организации, които правят това, което ти правиш, по качествен начин, ти разпространяваш този модел и дори един ден нашата организация да си тръгне, ще има много други, които ще продължат да развиват този модел.“

Друг фокус в дейността на ФДРС в момента е подобряването на качеството на грижите за деца и утвърждаването на игровия подход в детските градини. Това е целта на стартиралия също миналата година проект „Качествено образование за равен старт“. ФДРС вече работи с няколко детски градини, за да илюстрира ползите от този подход и да убеди отговорните органи в необходимостта от въвеждането му на национално ниво.
Росица е наясно, че постигането на тези цели изисква промяна в нагласите на специалисти, представители на министерства, социални услуги и учебни и културни институции и дори на самите родители.
„В българското общество играта не е на особена почит“, казва тя. „Много често родителите казват: „Хайде сега, какво ще си играеш, ела да ми помогнеш с нещо и да си научиш уроците“. Ние не осъзнаваме, че децата могат да направят това, за което ги молим, и чрез игра. Подходът също е много важен – как пристъпваме към детето, с какви думи му говорим, как му възлагаме задачата, дали изобщо тя трябва да звучи като задача, или то може да прегърне идеята, без да осъзнае, че това всъщност е едно неприятно задължение, но ако се направи по приятен начин, ще бъде забавно.“
Граждани, компании и неправителствени организации, които споделят каузата на Росица и екипа ѝ и желаят да им помогнат да изпълнят мисията си, могат да се свържат с тях през тази форма за контакт или на имейл office@wwo.bg. ФДРС приема дарения и през сайта си.
Източник: https://www.ngobg.info








